Koninklijke Aeroclub Keiheuvel vzw

Zweefvliegen op Keiheuvel...

Kon. Aeroclub Keiheuvel zag het levenslicht in 1956, sindsdien is de club blijven groeien en uitbreiden. Zo heeft de club nu een eigen zweefvlieg sectie met maar liefst 13 vliegtuigen en een motorsectie met 3 vliegtuigen.

Wil je zelf piloot worden? Dat kan perfect in onze club! Voor het zweefvliegen kan je hier informatie vinden voor de opleiding, voor de opleiding motorvliegen verwijzen we u door naar www.motorvliegen.be .

Zin om zelf te beginnen of bent u gewoon op zoek naar meer informatie, we wensen u een aangenaam bezoek aan deze site. Kom gerust eens kijken op ons vliegveld en bewonder het wonderschone schouwspel van vliegtuigen vanop het terras samen met een hapje of een drankje. Graag tot weerziens!

Bekijk het vliegveld op onze live webcam.

LVZC Charron

Volg onze zweefpiloten op de nationale on-line wedstrijd "Charron".

Online Contest

Volg onze zweefpiloten op de internationale on-line wedstrijd "OLC".

Opleiding

Theoretische opleiding

Elke winter wordt er een theoretische cursus georganiseerd door de zweefvliegafdeling. Deze cursus gaat door op zaterdagavond en wordt door zeer ervaren instructeurs gegeven die het vliegen met hun hart en ziel willen overbrengen naar jou. Deze cursus bevat verschillende onderwerpen gaande van Aerodynamica en vliegtuigbestuur tot Reglementering en communicatie. In totaal zijn er een 8-tal lessen die aan bod komen. Op het einde van deze lessenreeks wordt er een theoretisch examen afgenomen waarvoor je moet slagen alvorens je het zweefvliegbrevet kan behalen.

Het voordeel van de cursus bij onze club is dat deze kosteloos georganiseerd wordt.

Moet je eerst je theoretische cursus gevolgd hebben alvorens je mag vliegen?

Neen, het is perfect mogelijk om in het seizoen te starten met reeds je praktijkopleiding en pas in de winter je theoretische kennis te vervolledigen. Het is echter niet mogelijk om zonder theorie je brevet te behalen.

Praktische opleiding

Je kan op eender welke tijdstip in het jaar beginnen met vliegen. Er is een speciaal startpakket ontwikkeld om de nieuwe leerlingen te laten vliegen aan een aantrekkelijk tarief.

Na het betalen van het startpakket en het vervolledigen van een aantal papieren kan je beginnen met de praktische opleiding. De eerste 50 lierstarten of 20 sleepstarten zullen voornamelijk gebeuren onder de begeleiding van onze ervaren instructeurs die je met het nodige professionalisme de knepen van onze sport bijbrengen.

Na deze starts komt dan ineens het magische moment waarop de instructeur tegen je zegt "Awel, nu mag je alleen vliegen". Na het tot een goed einde brengen van een aantal solo-starten onder het deskundige oog van je instructeur kan je, je vliegcarriere verder zetten op andere toestellen binnen onze club.

Klik hier voor je aanvraagformulier lidmaatschap.

Klik hier voor het regelement zweefvliegen te raadplegen.

Kijk ook zeker op de website van de Liga van Vlaamse Zweefclubs (LVZC) voor meer informatie ivm. vergunningen en medische bevoegdverklaringen.

Vloot

Onze geschiedenis

De Koninklijke Aeroclub Keiheuvel werd gesticht in 1956, geboren uit het brein van Piet Van Buggenhout. Hij mag de geestelijke vader van de club genoemd worden. In de jaren '50 had deze man de onverwoestbare drang om zich de edele kunst van het vliegen eigen te maken. Ondanks het feit dat hij over eigen gemotoriseerd vervoer kon beschikken, Piet was garagehouder, vond hij de afstand tussen Mol en Deurne Antwerpen (het dichtstbijzijnde vliegveld toen) te lang. Hij richtte zich tot enkele kennissenkring om een eigen vliegveld aan te leggen. De meeste van deze kennissen hadden nu niet direct een "liefde" voor de luchtvaart maar meewerken vonden ze een leuk idee.

De gemeenten Mol, Geel en Kasterlee hadden geen plaats voor een vliegveld, maar in Balen hadden ze nog "iets" waar tijdens WO2 de Duitsers landde en opgestegen. Dit was "De Keiheuvel". "Een godvergeten stuk duin en bos" zei de toenmalige burgemeester (en vriend van Piet) dhr. Egied Wouters en de eerste voorzitter van de beheerraad. Bij het verschijnen van de statuten in het staatsblad van 27/10/1956 had Piet een vliegveld, maar geen vliegtuigen en geen instructeur of iemand die wist hoe het allemaal moest.

De leden van een zweefvliegclub uit Viersen vlogen uit pure nood op een strip in Neerpelt. Zij hadden alles, vliegtuigen en de know-how, behalve een vliegveld. Een samenwerking tussen de 2 clubs, die nog steeds bestaat, was geboren. Terzelfder tijd legden alle beheerders eigen geld samen en kochten zich de Rhonlerche OO-KEI, die zijn eerste start maakte in september 1958, en nog steeds vliegt.

Een van de eerste leden was dr. Van Elst. Een goed zweefvlieger, een zeer goede arts en financieel genie. Tot zijn overlijden was hij secretaris van de club. Hij was een van de mensen waardoor de club groot geworden is. Na wat instructeurs perikelen verscheen dhr. Raymond Van Gestel op het toneel als lesgever zweef- en motorvliegen. Hij kwam... hij zag... en zei: "daar is iets van te maken!" Hij heeft zijn woorden waar gemaakt. Dankzij hem werd de club en het zweefvliegen aan het brede publiek kenbaar gemaakt.

Ons contacteren

Aeroclub Keiheuvel vzw (KonACK)| 17e Esc Lichtvliegwezenlaan 8 | BE-2490 BALEN | BELGIUM
ondernemingsnummer: 406.635.381 - RPR Antwerpen afdeling Turnhout

ICAO code: EBKH

Coordinates: N 51°10.8' E 05°13.2' Mag Var: 1.3°W

GPS: 51"10'51,1"N - 05"13'14,7"E

Elevation: 131ft / 40m

Pattern Altitude: 1000 feet AGL

Time Zone: GMT+1:00 uses DST

Balen Radio: 120.310 Mhz AFIS (Information Only)

Runway: 07 / 25 (Grass 690mx18m)
07 (67,0° M) TDZE 131'
25 (247,0° M) TDZE 131'

PPR: Before visit contact on +32 (0) 14 72 85 97

Consult AIP Belgium or Jeppesen VFR Manual.

Consult Vliegveldhandboek.